Emailkonsultation.dk logo

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan kommer jeg tilbage til emailkonsultation.dk, når jeg logger ind via sundhed.dk

Hvis du logger ind Via Sundhed.dk, skal du på sundhed.dk acceptere, at dine informationer må benyttes på emailkonsultation.dk. Herefter vil der komme et pop up vindue, som sender dig tilbage til emailkonsultation.dk

Dette pop up vindue kan dog være spærret i din browser, så du skal tillade pop up vinduer imens.

Følg denne guide

▶ Hvordan logger jeg ind med adgangskode og engangskode

Hvis du logger ind med adgangskode, skal du indtaste dit CPR-nummer og din faste adgangskode. Herefter åbner et nyt vindue, hvori du skal indtaste en engangskode. Du får tilsendt engangskoden til din e-mailadresse, som er oprettet til din bruger. E-mailen bliver sendt umiddelbart efter, at du har indtastet dit CPR-nummer og adgangskode.

BEMÆRK: Der er forskel på din faste adgangskode, som du skal benytte sammen med dit CPR-nummer, hver gang du vil logge ind, og den engangskode, du får tilsendt, når du logger ind. Engangskoden er forskellig hver gang og kan ikke ændres.
Følg denne guide

▶ Hvordan opretter jeg mig som bruger?

Du kan logge på ved at oprette en bruger eller ved at logge på via Sundhed.dk. Vælger du at logge på via Sundhed.dk bliver du omdirigeret til Det fællesoffentlige log-in Nemlog-in, og du kan herefter oprette en bruger med en adgangskode. Dette er for, at du fremover kan logge på via knappen Log ind med adgangskode.

Bemærk: I adgangskoden skal du undgå at bruge æ, ø og å, ligesom der ikke kan benyttes symboler som f.eks. @. Din adgangskode skal bestå af minimum 7 tegn, og der er forskel på store og små bogstaver. Du modtager inden for ti minutter en e-mail med et aktiveringslink, som skal benyttes for at aktivere din bruger.

▶ Hvorfor skal jeg oprette en bruger?

Grunden, til at du skal have en bruger med en adgangskode, er naturligvis af hensyn til sikkerheden. Det er også af sikkerhedsmæssige årsager, at du skal bekræfte din e-mailadresse, når du enten sender en e-mailkonsultation eller en receptfornyelse. Ved denne elektroniske kontakt sendes der personfølsomme data, og det er et lovkrav, at vi, som udbyder af e-mailkonsultation.dk, skal prioritere sikkerheden højest muligt. Af samme årsag er alle data, der sendes og modtages, krypteret efter gældende krav - og lidt til!

▶ Når jeg forsøger at oprette mig som bruger, får jeg at vide, at jeg allerede er oprettet som bruger. Hvad skyldes det?

Din tidligere læge, tandlæge eller speciallæge har samme IT-system, og du er derfor allerede blevet tildelt en bruger. Gå tilbage til forsiden og klik på Glemt adgangskode? og udfyld felterne med din e-mailadresse og CPR-nummer. Du får derefter tilsendt en e-mail med en ny adgangskode.

▶ Jeg har ikke modtaget en e-mail med et aktiveringslink, efter jeg oprettede en bruger. Hvorfor?

Der kan gå op til 10 minutter, før du modtager en aktiveringsmail. Har du stadig ikke modtaget en e-mail derefter, så tjek dit spamfilter, da den kan ligge der. Nogle klinikker skal godkende din oprettelse, og der kan derfor i nogle tilfælde gå et par dage, før du modtager aktiveringsmailen.

▶ Hvorfor skal jeg benytte en engangskode og ikke mit brugernavn som tidligere?

Engangskoden giver ekstra sikkerhed ved, at du skal bekræfte din identitet Det er en funktion, som beskytter dig og dine data, da det kun er dig, der kender din egen adgangskode og den unikke engangskode, som du får tilsendt til din e-mailadresse. Fordi du skal benytte to koder, som kun du kender, er dit brugernavn ikke nødvendigt mere. Den unikke engangskode er gældende i 10 minutter.

▶ Jeg har ikke adgang til den e-mail, som engangskoden er sendt til. Hvad gør jeg?

Hvis du ikke har adgang til den e-mailadresse mere, som engangskoden er blevet sendt til, kan du desværre ikke logge ind med adgangskode. Du skal derimod logge ind via Sundhed.dk, og når du er blevet sendt tilbage til emailkonsultation.dk fra sundhed.dk, kan du inde under Mine stamdata ændre din e-mailadresse. Engangskoden bliver altid sendt til den e-mailadresse, som er angivet under Mine stamdata.

▶ Jeg har ikke modtaget en engangskode på min e-mailadresse. Hvad skal jeg gøre?

Der kan gå op til 5 minutter før du modtager engangskoden. Tjek dit spamfilter, da den kan havne der. Ligger den ikke i dit spamfilter, og har du stadig ikke modtaget en e-mail efter nogle minutter, kan du prøve igen. Modtager du stadig ingen e-mail, kan du logge ind via Sundhed.dk i stedet. Dette gøres ved at klikke på knappen Log ind via Sundhed.dk.

▶ Jeg har ikke modtaget en e-mail med et aktiveringslink, efter jeg oprettede en bruger. Hvorfor?

Der kan gå op til 10 minutter, før du modtager en aktiveringsmail. Har du stadig ikke modtaget en e-mail derefter, så tjek dit spamfilter, da den kan ligge der.

▶ Jeg har glemt min adgangskode. Hvad kan jeg gøre?

Klik på: Glemt adgangskode og udfyld felterne med din e-mailadresse og CPR-nummer. Du får derefter tilsendt en e-mail med en ny adgangskode.

▶ Jeg er blevet godkendt, men kan alligevel ikke få min adgangskode til at fungere. Hvad skal jeg gøre?

Kontroller om du har brugt æ, ø, å, mellemrum eller symboler i din indtastning. Tjek eventuelt om ’Caps Lock’ har været slået til, så der er brugt store bogstaver. Vi anbefaler, at du kopierer adgangskoden fra din e-mail til de respektive felter. Dette burde garantere, at du kan logge på.

▶ Jeg er blevet tildelt en kode fra klinikken, men jeg kan ikke få den til at fungere. Hvad skyldes det?

Prøv at se nøje på koden: 0 (nul) og o (lille o) og O (store O) ligner hinanden. l (lille L) og I (store i) kan med visse skrifttyper se identiske ud. Vi anbefaler, at du kopierer adgangskoden fra din e-mail til de respektive felter. Dette burde garantere, at du kan logge på. Kan du stadig ikke logge på, så kontakt din klinik for at få tildelt et en ny adgangskode.

▶ Hvordan ændrer jeg min kode?

Når du er logget ind, kan du inde under menupunktet Mine stamdata ændre din adgangskode under Skift adgangskode.

▶ Jeg kan ikke finde min læge eller klinik, når jeg søger. Hvorfor?

Det er ikke alle klinikker, der benytter denne service. Besøg klinikkens hjemmeside for at finde link til deres online tidsbestilling og e-mailkonsultation. Alternativt, kontakt din klinik for at få oplyst, hvilken hjemmeside du skal benytte.

▶ Jeg kan ikke få lov at tilføje min læge eller klinik. Hvorfor?

Kan du ikke tilføje din klinik på listen, er det fordi, at klinikken skal oprette en bruger til dig, for at du kan tilføje dem. Henvend dig derfor til klinikken og bed om oprettelse på e-services. Når klinikken tildeler en bruger med en adgangskode, bliver bruger-informationerne sendt til din e-mailadresse.

▶ Jeg har fået en e-mail om, at der ligger en besked fra lægen, men når jeg logger på, kan jeg ikke se beskeden.

Check om der er andre familiemedlemmer, der er registreret med den samme e-mailadresse, muligvis en ægtefælle eller et barn. Der skal oprettes en unik bruger for hvert CPR-nummer. Hvis dit barn eller ægtefælle ikke har en bruger, kan de oprette en selv eller tildeles en bruger med adgangskode fra klinikken.

▶ Er det sikkert at udfylde mine personfølsomme data?

Alle data, der udveksles via aftalebogen.dk og emailkonsultation.dk, er krypteret efter gældende lovkrav. Som fast leverandør af IT til sundhedssektoren har vi sikkerheden som højeste prioritet, og du kan roligt udfylde dine personfølsomme data.

▶ Min bruger er blevet spærret, hvad gør jeg?

Efter fem fejlagtige log-in forsøg bliver din bruger spærret. Du kan ophæve spærringen ved enten at logge ind via knappen ”Log ind via Sundhed.dk” eller ved at kontakte din klinik.

▶ Den læge, jeg har tilknyttet, er min tidligere læge og ikke min nuværende. Hvad gør jeg?

Under menuen ”Mine klinikker” kan du slette en klinik ved at klikke på det røde kryds ud for navnet. Du kan tilføje en ny læge/klinik ved at klikke på ”Tilføj klinik”. Herefter kan du søge efter klinikken. Klinikken er først tilføjet, når du har modtaget et aktiveringslink på din e-mailadresse og klikket på det. Der kan gå op til et par dage, før du modtager en e-mail med et aktiveringslink. Dette afhænger af den enkelte klinik.

▶ Hvordan ændrer jeg min e-mailadresse?

Under Mine Stamdata klikker du på Ret stamdata.
Når du har indtastet din nye e-mailadresse, får du en besked om, at der bliver sendt en e-mail til den nye e-mailadresse med et bekræftelseslink.

Du skal åbne din nye e-mail og klikke på linket i e-mailen, for at ændringen træder i kraft. E-mailen bliver først ændret og kan ses under Mine Stamdata, når du har gjort dette.

Til toppen ^